fredag 23 augusti 2013

OM JAG SER ETT BARN BE...



OM JAG SER ETT BARN BE...

Om jag ser ett barn falla på knä och be, säger Jungfru Maria, står jag också bredvid. Jag knäfaller bredvid det och tar det i famn, precis som jag för länge sedan tog mitt lilla barn, Jesus. Jag höll honom hårt i min famn, jag värmde honom med mina smekningar och kyssar, jag knäppte hans små händer med mina över mitt bröst och vi talade tillsammans till vår Himmelske Fader. Så gör jag också nu med de här barnen, precis som jag gjorde med min enfödde Son.

Alla barn som kallar på mig innan de ska sova, den stund de gör sin aftonbön till vår himmelske fader, sitter jag också bredvid, och omfamnar dem hårt och bönfaller vår himmelske Fader, att han skall välsigna dem så som han välsignade sin enfödde son, Jesus, och jag säger till honom:

“Himmelske Fader, så som jag bad dig för Min Enfödde son, min dyrkade skatt Jesus, att du skall välsigna honom, så ber jag också att du skall välsigna honom. Jag ber dig välsigna det lilla flickebarnet jag har i min famn. Välsigna den lilla pojken jag håller i famnen.”

 Och jag reser mig inte därifrån förrän jag hör Guds Faders först som säger till mig:

“Ja min drottning, jag välsignar det!”

Och då omfamnar jag det, kysser det, lägger det i sängen, och stoppar om det, och försvinner sen, för att gå tlll nästa barn som rοpar på mig...

(utdrag från predikan av fader Elpidius Vagianaki)

TRYCK