fredag 16 augusti 2013

GÖR JUNGFRU MARIA FÖREBILD I ERA LIV!



GÖR JUNGFRU MARIA FÖREBILD I ERA LIV!

Den Modern vill Jesus visa er och säga till alla er mammor:
-Varför liknar ni inte Min Mor?
-Varför vill ni inte leva som Min Mor levde?
- Varför vill ni inte göra henne till er Drottning som Jag gjorde, Min Drottning?
 - Varför vill ni inte ha henne som förebild, som förebilden för era liv, den sötaste Modern i hela världen?

Om Han vore här ibland oss, och det är Han fast osynlig, skulle Han säga till var och en, bara en enda fras: «hur gärna Jag skulle vilja att Min Mor skulle leva i er!»

-Hur svårt skulle det vara att Hans Mor ska leva inom er?
 -Är det svårt eller lätt? Hur kan det ske, om det är så lätt? Om det vore svårt skulle Han inte föreslå det. Om det är lätt varför vill vi inte göra det?
Då skulle ni säga att ni inte vet på vilket sätt och hur det skulle ske? Det räcker att du skulle vilja lära känna Henne, denna underbara Kvinna, och leva så som Hon levde.

När såg ni Henne tala eller skrika? Helt enkelt skall ni inte heller prata mycket eller skrika. När såg ni Henne leva nyfiket, med avund eller hat, ondska eller dömande ord?
När såg ni det? Aldrig!
Varför vill ni då leva helt tvärs emot vad denna Kvinna gör?

Om ni vill likna Henne, bli bara lågmälda!
LÅGMÄLDA I ORD OCH I LIDELSERNA.
Hon levde bara för Gud! Lev ni också bara för Gud!
Lev i moderns storhet! Likna henne.

 Och ni som fortfarande är unga flickor och en gång skall bli mödrar, gör Henne till förebild i ert liv. Om ni vill likna Henne, ta efter hennes blygsamhet och hennes barmhärtighet!

(utdrag från predikan av fader Elpidius Vagianaki)

TRYCK