måndag 30 december 2013

VARJE MOR ÄR HIMMELENS OCH JORDENS DROTTNING





”VARJE MOR ÄR HIMMELENS OCH JORDENS DROTTNING,
TY HON FÖDER ETT BARN ÅT GUD!”

”Den himmelske Fadern ville göra mig till hela världens Drottning. Men det gjorde inte så stort intryck på mig. Jag önskade ingenting annat, än att mitt hjärta fick slå för Honom, mitt barn och min skatt.”

“VARJE MOR ÄR HIMMELENS OCH JORDENS DROTTNING, TY HON FÖDER ETT BARN ÅT GUD!”

Därför var jag aldrig högfärdig.
Jag sade aldrig: ”Se, så bra jag är.”
Men jag kände alltid i mitt hjärta en ömhet och kärlek att bli en mor, en drottning. Ty varje mor är himmelens och jordens drottning!


Om ni alla mödrar, som föder ett barn, kunde känna gåvan ni får från himmelen, en gnista av välsignelse, att få föda ett barn åt Gud, skulle ni prisa Honom oavbrutet, så som jag gör!


I den stunden är ni de lyckligaste varelserna, ty varje mor som föder ett barn åt Gud, en son eller en dotter, är ingenting annat än en himmelens och jordens drottning!
Ty ni föder ett barn åt vår himmelske Fader! Alltså är ni Hans drottning!
Men ni är även en jordens drottning, för det kommer ni alltid att vara i ert barns själ.
Ni kommer att dominera i dess hjärta, och er glädje och frid kommer att lysa över ert barn.
Även jag kände mig som en drottning, när Gud på ett övernaturligt sätt, fyllde mig med Sin enfödde Son.
Och när jag höll Barnet i min famn och såg på det, visste jag själv att det blivit fött på ett övernaturligt sätt, ty jag hade aldrig varit med en man, men jag såg med stor ömhet och kärlek på Barnet och kysste det.
Jag höll mitt Barn och kände en himmelsk glädje i mitt hjärta, och min kärlek och tacksamhet till Gud, växte sig mycket stark i den stunden.”

(fader Elpidius Vagianaki ”MINNEN FÅN GUDS MODER MARIAM” nr.3)


TRYCK