torsdag 5 september 2013

MÖDRAR VAR SÖTA, BARMHÄRTIGA, TYSTLÅTNA!




MÖDRAR VAR SÖTA, BARMHÄRTIGA, TYSTLÅTNA!

Igår kom en mor för att bikta sig och sade:
-Fader, jag är så ledsen på min dotter.
-Varför? Frågade jag.
-Jo, helt enkelt därför att, även om jag var änka, så gjorde jag allt för henne, jag kämpade, svettades och led under hennes uppväxtstid och nu säger hon att hon inte orkar höra på mig längre.
-Och vad gör du åt det?
-Hon flyttade hemifrån och jag ringer henne aldrig. Hon kan ringa till mig.
-Säg mig, sade jag, när blev ditt modershjärta så hårt?
-Sedan när har ditt modershjärta slutat att änglas för sitt barn?
-Din dotter säger säkert “mamma kan ringa till mig och du säger säkert, låt min dotter ringa upp mig”.
-Och vad åstadkommer du med det?
Om du lämnar tomrum mellan er, så blir vidden av det så stort, att djävulen får möjlighet att ge din dotter tusentals onda tankar om sin mor, och till dig tusentals onda tankar om din dotter.
-Vem vinner på det?
-Du, din dotter eller djävulen?
Det var en klok kvinna, hon grät, kysste min hand och sade:
-Tack fader, jag skall göra vad jag måste göra.

Hon gick hem och ringde till sin dotter:
-Hej min flicka, förlåt mig, jag var nog lite oförnuftig och häftig mot dig.
Längre fram sade jag detta till henne:
-Många gånger har våra barn skygglappar i förhållande till vissa saker. När de känner det så, varför skriker du då:
-“Nej, du måste göra som jag säger!”
-Varför gör du så?
-Vet du inte att den pressen bara skapar större problem hos ditt barn?  Det blir upprört och får inte frid och när friden och lugnet tas bort, då dansar djävulen. Låt inte ditt barn bli oroat. Det är som att öppna dörren för djävulen. Ert förhållande till era barn skall vara sådant, som ni har till oss präster när ni går och biktar er.

Fader Jakob Tsalikis, en av tre ljusbringare i vår Kyrka, sade:
”Vi måste vara väldigt försiktiga, mitt barn, när någon kommer för att bikta sig. För det är i den stunden vi rövar en själ från djävulen och lämnar över den i Guds famn, eller så sänder vi med vår stränghet, den själen, allt djupare in i Lucifers hjärta”.

Ni har samma uppgift.
ATT VARA SOM EN BIKTFADER FÖR ERT BARN!
-Men på vilket sätt? När ni skriker till ert barn och påtvingar dem med, “nej, så får du inte göra! Så här måste du göra!” Lyckas du med något gott med detta uppförande?
Du skall veta att det enda du lyckas med, är att oroa ditt barn, att föra in djävulen i dess hjärta, när du förmörkar dess själ. När din relation till ditt barn är förstörd, vem skall då be för ditt barn? Den enda makten som kan förena ditt barn med Gud, är ditt modershjärta!

Jag säger er detta för jag vet:
ERA BARNS LYCKA,
FÖRUTSÄTTER MODERSKÄRLEK!
Faderskärleken hjälper dem givetvis, men huvudsakligen moderskärleken, därför att fadern arbetar oftast utanför hemmet. Modern däremot upplever barnens ängslan och deras själsliga tillstånd.
Av den anledningen bönfaller jag er mödrar,
Er kärlek till Gud
är helt utan värde,
om ni inte känner oron
som denne Gud har,
som ni säger att ni älskar,
för sina skapelser, era barn.
Jesus skall hjälpa Honom
och stilla oron i Hans hjärta,
När Han ser sina flickor,
Ni mödrar,
VARA SÖTA, som Han är,
VARA BARMHÄRTIGA, som Han är,
VARA TYSTLÅTNA, som Han var.
De skymfade Honom, de spottade på Honom, de korsfäste Honom och Han bad:
”Min Fader, förlåt dem”.

MODERN SOM INTE KAN KNÄBÖJA, ÄR INGEN MODER!
Modern som inte förstår att be till Gud för sitt barn, är ingen Moder!
Sluta med de ursäkter som djävulen viskar, när ni ständigt säger:
”Oh, vilka moderna tider och modernt samhälle vi lever i! Våra barn är helt förstörda! Du säger en sak till dem och de gör något helt annat”.
Nej, min vän så är det inte alls. Djävulen och det onda, har alltid funnits. De har aldrig upphört att finnas till. Du, har inte varit en bra mor. Du var en mor, men inte en bra mor.
TY EN BRA MOR VÅRDAR SIG INTE ENBART OM KROPPEN.
HON VÅRDAR SIG FÖRST OCH FRÄMST OM SITT BARNS SJÄL.

(utdrag ur predikan av fader Elpidius Vagianaki)

TRYCK