fredag 20 september 2013

DE SOM ÄLSKAR GUD BER…




DE SOM ÄLSKAR GUD BER…

Ni som idag vill börja att värdesätta den stora gåva som Gud har gett er, Kärleken, måste ni lära er att knäfalla, både mödrar och barn. Vet du vad fint det är att ett litet barn knäböjer?
Gör som de små helgonen, Lilla Elpida (som betyder hopp), Den lilla Agapi (som betyder kärlek), Den lilla Pisti (som betyder tro), den Heliga Sofias döttrar, men också de andra unga helgonen, Marina som var 15 år, Katerina som var 18 år, Markella, hon var 18, Kristina, de var alla unga flickor. Men från det att de var mycket unga hade de redan vunnit himmelriket.
Hur kunde de vinna Himmelriket? Tror ni att Gud blev rörd av deras handlingar, av deras goda gärningar? Det var ju Han som gav dem kraft att göra dem.
Han blev rörd av deras Gudomliga kärlek, som de kände i sina inre. Deras hjärtan brann som kaminer, som eld. Det är det som är Kärlek! 
Och ni, varför skäms ni att knäfalla, att knäppa händerna och säga ett ord ''Jag älskar Dig'' till honom som älskar er? För en gång när vi skall dö, kommer vi att gå till Hans famn. Varför skäms ni och är rädda för honom som kallar er ”mitt kött och blod”, som kallar er barn ”mina liljor”? Varför?

Ni ger all er kärlek och tillgivenhet till er partner, till honom som kanske skall överge er. Till honom som kanske kommer att förbittra er. Till honom som kanske inte kommer att förstå er. Fråga de vuxna om de är absolut lyckliga i sina äktenskap, så får ni se hur de har lyckats! Vanligen svara de: ”Ja det kan hända att han älskar mig, men han förstår mig inte och jag blir tvungen att klara mig själv” .

Är det lögn? Nej.
Alltså måste vi vara ärliga och säga sanningen.
Vet ni varför detta händer er?
Därför att ni gjorde inte rätt fördelning av Hans kärlek!
Du samtalar inte alls med Honom, som kallar dig  ” Min vita lilja” och vill sluta dig i Sin famn.
Välsignade är de barn som knäfaller och fördelar den största gåvan, Hans kärlek, i sin bön, i sin kärlek till Gud, som den största kraft, som kommer att stödja dem på denna jorden. 

(utdrag ur predikan av fader Elpidius Vagianaki)

TRYCK