onsdag 31 juli 2013

‘‘DET RÄCKER INTE ATT VI TROR PÅ GUD, VI MÅSTE LITA PÅ HONOM!’’



DET RÄCKER INTE ATT VI TROR PÅ GUD, 
VI MÅSTE LITA PÅ HONOM!’’

Många gånger brukar jag undra och säger;
«Min Gud, hur är det möjligt att någon tror på Dig, ber, fastar, men inte har frid i sitt hjärta?
Förresten, vem skulle fasta om han inte trodde på Dig? Vem skulle be om han inte trodde på Dig? Vem skulle kunna göra goda görningar om han inte trodde på Dig?»
Och så svarar Han ömt;
«Ja, min son, det är sant. Många ber, fastar, gör goda gärningar, talar om Mig…
Men fråga dem; LITAR DE PÅ MIG?

Det räcker inte att någon tror på Mig.
FRÅGA HONOM OM HAN LITAR PÅ MIG!

Det räcker inte att någon bekänner Mig. Fråga honom om han kan LÄMNA SIN SJÄL I MINA HÄNDER?

Hur många gånger om dagen hör Jag böner där de säger till Mig;
’’Min Gud, snälla Du, hjälp mig med det, gör det åt mig, snälla Du, jag ber Dig, jag behöver något annat’’.
Jag skyndar till dem när de är sjuka
Jag skyndar till dem när deras fickor är tomma och de ber till mig för hjälp.
Jag skyndar till dem när de är upprörda och där deras tankar har omringat och förmörkat deras själ.
Jag skyndar alltid när dem ber mig om någonting.
Men fråga dem, säger de någonsin ’’SKE DIN VILJA’’?
Säger de någonsin ’’GÖR GUD FÖR MIG DET DU VET ÄR RÄTT’’?
Eller beordrar dem Mig vad Jag måste göra?

Hur många gånger blir de inte besvärliga och trotsiga som barn, klagar, skriker och många gånger dömer de mig fulla av avund och upprördhet och säger; Gud, det Du gör är inte rätt. Åt den andra gav Du mer, varför gav Du lite till Mig?
Till den andra gav Du det där, varför gav Du inget till Mig?

ALLA DESSA KLAGOMÅL SOM DE SÄGER VISAR DE PÅ TILLIT? Vad säger du?
Som om Jag som är Gud, inte vet vad Jag ska ge Mitt barn och mitt barn skulle behöva fastställa ’’ Det måste Du göra Gud, om Du vill vara min Far!’’

Det, mitt barn, är Min största smärta»

(Utdrag från predikan av Fader Elpidios Vagianakis)

TRYCK